(Since 5 years ago, Bida always have more participants. Note; that is not part of winning criterial. We observe the quality of the book and the in-depth).
1. Alhassan Adam Alhaji (Edu Kwara)
2. Aliyu Mohammed (Lavun Niger)
3. Amina Nnaja Salihu (Agaye Niger).
4. Fatima Suleiman Musa (Bida Niger)
5. Grace Yisa (Gbako)
6. Hadiza Usman (Lavun Niger)
7. Hajara Yusuf (Bida Niger)
8. Hassana Hassan (Mokwa),
9. Hussaini Mohammed (Wushishi Niger)
10. Rahmatu Muhammad (Lavun Niger)
11 Rahmat Mahmud Salihu (Bida Niger)
12. Ndatsu Baasagi (Bida Niger)
13. Zakari Isah Fujeregi (Gbako Niger)
BIOGRAPHIES IN NUPE & ENGLISH.
1. Eyigi min yi Alhassan Adam Alhaji, Ah man min Sancitagi o, kin Kwara Siteti o, eka kin tetengi Edu o, gwata ezadeci minzhi o; Mallam Zakariyau Alhassan be Mallama Aisha Adam i. Min jin kpikpe nya Patampa be Ntacin kin Sokoto o, baga gabo min de dakagi nya Egba Etswa Yikan o (Dental Surgery Tech). Min yi egi kpikpeba Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC). Baga bo min wa kpikpe Zhimin Nupe Tashiru o.
My name is Alhassan Adam Alhaji, I was born in Sancitagi of Edu LGA of Kwara State to the family of Mallam Zakariyau Alhassan and Mallama Aisha Adam. I had my Primary and Secondary Schools in Sokoto & I also had the Certificate on Dental Surgery Tech. I am a student of Indigenous Languages Learning Centre where I learn purely in my mother tongue.
2. Ah man Aliyu Mohammed Ndakoaman o nya eka tetengi Lavun o eya kpautwani be gwasan e tu gwegi din nini (1994). Wun fedun zhinin nya Mina o, Neja Siteti o. Wun jin kpikpeba Patampa Nyikangbe Primary School o eya gba be gutota e 2008 be kan eya gba be gwegi din guba (2013). Wun jin kpikpeba Ntacinko D.S.S. Gaba o eya gba be eshi. Wun yi kpikpegi legenlege College of Education Minna, bana wun e gba kpikpe zhimin Nupe na. Wun yi kpikpegi dan Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC), Minna o. Dakagi caba u na wun ka na yi ‘Cigban Yikunuci’ naman yi shidugi Nupe na.
Aliyu Mohammed hails from Ndakoaman under Lavun Local Government Area in 1994. He lives in Minna, Niger State. He attended Nyikangbe Primary School from 2008 to 2013. He had his secondary school education at D.S.S. Gaba in 2020. Presently, Aliyu is a student at Niger State College of Education Minna where he applied in studying his native language (Nupe). He is a student of Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC), Minna. The first book he authorized got a title as “Cigban Yikunu” – (A Palm Three), a collection of Nupe poems.
4. Eyigi min yi Fatima Suleiman Musa Bida, Ah man min Bida o, Neja Siteti o, gwata ezadeci min zhi o. Min tinya dagan emin Guba o, emin Alhaji Musa Dagba, be emin Lukpan nyi, Bida o. Eyigi nda min yi Suleiman Alhaji, Eyigi Nna min yi Aisha Suleiman (Yannakpan) Egi Halilu Shanba. Min jin kpikpe nya Patampa, Ntacingi, be nya Diploma e. Eba min yi Nasiru Baba Tafarki. Min de Egi guta, nyizagi kpata. Min yi egi Kpikpe ba, Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC). Bana min wa Kpikpe zhimin Nupe Tashiru na.
My name is Fatima Suleiman Musa, Bida, Niger State. I am from the families of both; Alhaji Musa Dagba, and Emin Lukpan in Bida. My father’s name is Suleiman Alhaji, and my Mother is from Emin Lukpan Bida. My husband’s name is Nasiru Baba Tafarki.
I attended Primary and Secondary Schools. I had Diploma in Mass Communication. I have three children; all girls. Currently I am a student of Indigenous Languages Learning Center (ILLEC) where I am learning my mother language.
5. Grace Yisa Jiya hails from Essan village in Gbako Local Govt Area of Niger State, a teacher with the Niger State Sec Education board Minna & a Student with lLLEC (lndigenous Language Learning Center Minna).
Eyi mi yi: Grace Yisa Jiya, egi manmaci nya Essan nadan kin tetengi nya Gbako o kin Neja o na, miyi etunloci nya kpikpewuba Dan ezhi nya Minna o na ma kezhe yi egi kpikpewa dan kpikpeba nya ILLEC o na.
6. Ah man Mallama Hadiza A. Usman zhinin nya Tswagba o nadan yeko gaba o eka tetengi Lavun o na nya kin Neja. Wun jin kpikpeba patampa toh ntacin zhinin nya Mina o eya kpautwani be gwasan e tu gutsun lo eya kpautwani be gwasan e tu guwo (1985 – 1990) bana wun be gun ntacin min eya kpautwani be gwasan e tu guwo (1990) lo eya kpautwani be gwasan e tu gwegi be nini i na (1996). Wun jin kpikpeba putugi watoh (computer), naman gbani wun yi etunloci dan Police Secondary School o na. Wun yi kpikpegi legenlege zhimin Nupe dan College of Education, zhinin Mina o. Wun kezhe yi kpikpegi dan Indigenous Languages Learning Centre o. Wun ka dakagi na e yi gan ‘Etswa Woro’ na gbako eya gba be eshi tu guta e.
Mallama Hadiza A. Usman was born in Tswagba, Gaba district under Lavun Local Government Area of Niger State. She had her primary academic education and secondary in Minna in 1985 to1990 where she comes to graduate on her second academic level in 1990 to 1996. She attended Computer School. Presently, Hadiza is a staff at Police Secondary School Minna. She is a student at Niger State College of Education, Minna where she is studying Nupe language, likewise a student at Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC) Minna. She sourced to a book tilted ‘Etswa Woro’ meaning ‘The New Moon’ in 2023 which is a collection of Nupe poems.
8. Eyi min yi Hassana Hassan, ah mạn min kin Kaduna o, gwata ezadeci minzhi o nazhi yi Alhaji Hassan Umar baba lati be Hajiya Ramatu Usman Tatabu i na. Min jin kpikpeba Patampa Jafaru Estate kin Kaduna o, min lo Ntacingi nya nyizagizhi naci kin Kaduna o na, minci lo kpikpeba legenlege-tacin nayi Shehu Shagari College of Education, Sokotona. Min yi egi kpikpeba Indigenous Languages Learningcentre (ILLEC) bana min e kpin kpikpe zhimin Nupe Tashiru na.
My name is Hassana Hassan, I was born in Kaduna, Kaduna State, to the family of Alhaji Hassan Umar Baba Lati and Hajiya Ramatu Usman Tatabu, I attended Jafaru Estate Primary School Kaduna, I proceeded to Govenment Girls Secondary School Independent way Kaduna, and Shehu Shagari College of Education Sokoto. I am a student of Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC) where I study pure and unfiltered Nupe language.
9. Ah man Hussaini Mohammed Wushishi tswafo gutsun nya etswa gani eya kpautwani be gwasan e tu gwagi be guba e, nyamanci u zhi yi, Mallam Mohammed Kotsu (Yagana) be Mallama Adama Mohammed i. Wun lo kpikpbeba patampa Limawa model primary school Minna o eya gba be nini i, wunci sajin eya gba be gutota e, wunci ke jin Ntacigi Baga o eya gba be guwo be guba e, wunci lo kpikpbeba ntaciko nya Government Day Secondary School Minna eya gba be guwo be guba e, wunci sajin eya gba be gwagi. Wunci ke lo Kpikpbeba legenlege tacin nayi Fati Lami Abubakar Institute For Legal & Administrative studies na, bana wun da gba Public Administration na, wunci sajin eya gba be eshi din nini. Wun lo kpikpeba nupe Indigenous Languages Learning Centre ILLEC Minna, eya gba be gwegi tu guba (2017) lo eya gba be eshi(2020) bana wun gba diploma nya zhimin Nupe na. Wun ca nupe nyi gba kpikpeba gbyagula o eya gba be eshi din nini (2019) bana wun de Masterclass Zhimin Nupe o na. Gbani wun e gba degree public administration bo kpikpeba legenlege nya Ibrahim Badamasi Babangida University Lapai o (Ibbul). Wun yi enyakaci Nupe, wun yebo kpikpewu be enyaka e be ezhimin Nupe e. Zuman na wun sajin kpikpeba Indigenous Languages Learning Centre ILLEC o na, au la zhe man dan kpikpbeba wuncin o ebo eyeladanba be kukugini u bo, gwata zana wun kpikpeba wuncin na nayi Manko Adamu Idris Manarakis Tashiru Nupe na, wunci fe wu kpikpe Nupe ta, Enyazhe Nupe, be Yemantsun Enyagba be Kika e nya Nupe. Wun ke wu kpikpe kpikpeba Ntaciko Gbadzankanwuzhi na ci Minna o na (wato PSS). Hussaini ka dakagi Nupe nazhi ala zhe wun a na dokun. Dakagi ke; Giye cincin na, Yogo Nyagbandeci, Nanpapagi be Kpoki Nupe Ta e. Wun fingwa dan kika dakagi Ecingi Nupe Tashiru o, shidugi Soko Deke, Etsu Nupe, Yogo Nna Zakaman be Tulu na enyakaci eyigwalo Zhimin Najeriya zhi ka na be ndocizhi. Gbani wun man e lotun eti dakagi shidugi be ecingi ndocizhi i. Banbe Nupe na yi zhimin Hussaini na, wun e ta Kenci be Nasara e degi. Wun lo ebazhi kakanyi Kin Najeriya o, mini a bo; Kaduna, Kwara, Abuja, Ibadan be ndocizhi. Wun a fe tabiye nya zhimin Nupe lo bana Kagbo u ga kan na wun ga a ba Soko na, ebo cincin na wun de ya zhimin Nupe na.
Hussaini Mohammed was born on 5th March 1997, his parents are Mallam Mohammed Kotsu (Yagana) & Mallama Adama (Ya Yelwa) Mohammed. He started Limawa model primary school in 2001 and he finished in 2008. He proceeded for his Junior Secondary School in the same place. He proceeded to Government Day Secondary School Minna in 2012 to 2015. He got admission to Fati Lami Abubakar Institute for Legal and Administrative Studies (Flailas) where he studied Public Administration. He proceeded to Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC) Minna from 2017 to 2020 where he studied Diploma in Nupe Language. He started studying Nupe Language online in 2019 to 2023 where he bagged a Masterclass Certificate Nupe language. He is currently studying Bsc in Public Administration at Ibrahim Badamasi Babangida University Lapai (Ibbul). He is a Nupe writer, he love writing and teaching most especially in Nupe Language. After graduating from Indigenous Languages Learning Centre ILLEC, he was retained by the founder of the Institute in person of Honourary Prof Adamu Idris Manarakis, Tashiru Nupe due to his commitment and doggedness. He was teaching Nupe Grammar, Nupe Translation, and Nupe Reading and Writing Skills. He also taught Nupe Language at Police Secondary School Minna, PSS. Hussaini wrote many nupe unpublished books to his name like; Tears of Love; Giye cincin, Yogo Nyagbandeci e-book Nanpapagi The Butterfly and Kpoki Nupe Ta Essential Nupe Grammar. He contributed on Nupe Short Stories Ecingi Nupe Tashiru (Anthology), Nupe Poems Soko Deke (Anthology), Tribute to Etsu Yahaya Abubakar (Anthology), The 13th Etsu Nupe’s poems, Yogo Nna Zakaman and Tulu by Northern Nigerian Writers Submit etc. He is currently working on some Nupe Poems books and stories. Apart from Nupe his native language, Hussaini speaks Hausa, English partially. He has traveled to several places in Nigeria, which Include; Kaduna, Kwara, Abuja, Ibadan, among many others. He will keep promoting Nupe Language to the best of his ability by God’s Grace, because the love he has for Nupe Language is overemphasized.
10. Ah man Ramatu Muhammad kin Sokoto eya gba din guba (1998). Wun jin patampa Gusau o kpikpeba Ibrahim Gusau o. Wun jin Ntacin Government Day Secondary School bana wun tinya gbako eya gba be gwegi i na (2015). Yawo ci la u zhin Mina gbako eya gba be gwegi tu nini (2016). Ramatu Muhammad yi kpikpegi dan Indigenous Languages Learning Centre o bana wun gba kpikpe Zhimin Nupe na. Dakagi na wun ka nyi ka na e ye “Foci wun a be o?” na yi shidugi Nupe Tashiru na.
Ramatu Muhammad was born in Sokoto in 1998. She hails from Niger State. She did her primary school at Ibrahim Gusau Primary School Gusau. She had her Secondary Education at Government Day Secondary School Gusau where she graduated in 2015. Therefore, marriage brought her to Minna in 2016. Mallama Rahmat Mohammed is a student at Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC) Minna where she learns in her mother language (Nupe). Her first book written in Nupe, tilted; “Foci Wun a Be o” meaning: When Shall it Come? Which is a collection of pure Nupe poems.
11. Ah man Rahmat Mahmud Salihu Tswafo gbanwo din guba nya etswa Togayagi- ebaci, Eya gbe be guba e, wun fe tinya gwata ezacinwancizhi o, Salihu Alhaji Mahmud Saraki (Yabadoko) be Hajara Mohammed Shehu i.
Rahmat jin kpikpeba patampa na e yi gan Nuriyyah Islamic Model School Barikin Sale Minna na, Ntacingi, Day Secondary School Barikin Sale Minna na a kpeye be (Alakura e na) wunci ka minmancinle nya WAEC be NECO, eya gba be eshi i. Rahmat de ekpasoci na e so u Kpa eba emingun nya ena u zhi o na, na e lotun be yekpazhi na lokpa saranyi na, Ekpasoci nya kpinkpin ezhiminsun Nupe , kpikpeba lengenlege nya Niger State College of Education Minna o, COE, ebo boye nya ezhiminsun Nupe o, wun kezhe yi Nnawo nya kpikpeba nana nayi Indigenous Languages Learning Center (ILLEC) Minna, Niger State na.
Wun yi shidugi kaci be shidugi gbaci be ezhiminsun managi u nyi na yi Nupe na.
Rahmat Mahmud Salihu was born on 28 of May 2002 from the family of Salihu Alhaji Mahmud Saraki (Yabadoko) and Hajara Mohammed Shehu. Rahmat attended her primary school at Nuriyyah Islamic model School, Barikin Sale, Minna, secondary school at Day secondary school, Barikin sale, popular known as (Alakura). She wrote WAEC & NECO in the year 2020. Rahmat was sponsored to make the foundation and build her mansion dreams to move with a long memories with white egret grimacing of jucond (sponsored to study Nupe language at “Niger state college of education minna COE”, and to be proud of her mother tongue with spicy saliva, and to be celebrated on a Mauna Kea. She’s at the same time a treasurer at the great sky with sparkling stars which is Indigenous Languages Learning Center (ILLEC) Minna, Niger State. She is a poem writer and presenter basically on her mother tongue .
13. Ah man Zakari Isah Fujeregi eka Tetengi Gbako o na dan kin Neja o na. Wun a fe ryatwa ya Ezaciwanci Ndaman Isah Muhammad Fujeregi na e gi gbani na gangani be Mallama Khadijatu Usman nyi. Wun jin Patampa Model Primary School Tudun Fulani Minna o bana wun gunmin eya gba be guwo e tu guba na. Wunci loye be kpikpe ekpo ntacin i dan Sheikh Muhammad Sambo College of Arts & Islamic Studies Tudun Fulani Minna, Neja Sitati o, bana wun tinya gbako eya gba be eshi din nini na. Gbani wun yi kpikpegi dan Niger State College of Education bo bana wun e gba kpikpe nya zhimin caba u nayi Nupe na panba be zhimin Nasara e, beman wun yi kpikpegi egwacaci zhimin Nupe. Nyadzungbaci Zakari yi emintuci daka_ecagi legenlege ekpo baci nya Danna_tacin Kpinkpin Zhiminzhi o watoh Indigenous Languages Learning Centre (ILLEC) ci a fe etunloci ganminyaci dan tacin wuncin o.
Zakari yi enyakaci zhimin Nupe, Ndamadiwu, Man ahbe toh kpikpegi nyadzungbaci nade fanfan kpinkpin nya kpikpe na.
Zakari Isah hails from Fujeregi Under Gbako Local Government Area in Niger State. He was blessed to the incumbent Chief Imam Isah Muhammad Fujeregi with Mallama Khadijat Usman. He attended Model Primary School Tudun Fulani Minna in 2012. He went for his Secondary School education at Sheikh Muhammad Sambo College of Arts & Islamic Studies, Tudun Fulani Minna, Niger State where he excellently graduated in 2019. He is currently a student of Niger State College of Education, Minna where he is studying his L_one (Nupe) combined with English Language Also a Pioneer Nupe language student. An esteemed Zakari is a degree holder of Indigenous Languages Learning Centre and he is an active instructor at the same centre. Zakari is a Nupe writer, poet, teacher and student who cherished on learning.
Adamu Idris Manarakis niw,
Nupe Language Professor Honourary,
Tashiru Nupe & Founder / Director ILLEC,
26th October, 2023.